טיפול בדקים

טיפול בדקים – למה זה נחוץ?

חיפוי דק מעץ מיועד לסביבה חיצונית. ניתן לראותו בחצרות בתים, בצמוד לבריכות שחייה, במסעדות ואולמות אירועים, במבנים ציבוריים רבים ועוד. הוא בעל מראה טבעי ומספק תחושת חמימות רבה. העץ משתלב היטב עם חומרים אחרים בהם מקובל להשתמש. כך מתכת, זכוכית, עץ, פלסטיק, אבן ועוד. הוא ייראה טוב ליד כל סוגי הצמחייה.

טיפול בדק עץ נעשה על בסיס קבוע, בהתאם לצורך ו/או להוראות היצרן. הסיבה העיקרית היא הגנה עליו מפני פגעי מזג האוויר. הכוונה היא בעיקר למים, לחות וקרני שמש אשר יכולים לגרום לדהיית צבע וסדיקת הלוחות. סיבות אחרות הן שימור המראה החיוני שלו, וכן, הגנה מפני טרמיטים ומזיקים.

צריך לזכור, כי לוח עץ שאינו מוגן היטב באמצעות צבע דוחה רטיבות עלול להירקב. צבע איכותי ותקני עדיף על לכה אשר אינה עמידה דיה לקרני השמש.  כל דק מגיע מלוחות מעובדים אותם צובעים כבר בעת הייצור. ההתקנה נעשית בצורה מסודרת. תחילה יוצרים תשתית העשויה קורות עץ המשמשות בסיס.

רצוי להניח אותן על אבנים משתלבות או משטח קשיח אחר למניעת מגע ישיר שלהן עם הקרקע. את לוחות הדק מצמידים אליהן על ידי ברגים מתאימים. כך עד לקבלת משטח דק עם גימור מושלם. מומלץ לקבל טיפול על ידי מומחים בתחום אבל ניתן גם לעשות את העבודה באופן עצמאי על פי הנחיות ממקור ידוע וסמכותי.

איך מטפלים בדק עץ?

חשוב לדעת כי כדאי לטפל בדק מדי שבוע ובעיקר לנקותו. טיפול יסודי נעשה בשלבים. תחילה מנקים היטב את המשטח במטלית לחה. ניתן למהול במים בהם חומרי ניקוי מתאימים שאינם מזיקים לעץ. כתמים עקשניים ניתן להוריד עם חומרים המיועדים לטיפול בעץ. בשלב הבא מלטשים את הלוחות באמצעות מכשור מיוחד.

הליטוש נועד להכנת משטח חלק שיקלוט היטב את הצבע. צבע הנמרח על משטח מחוספס מקנה לו מראה שאינו נקי ונאה. השלב הבא הינו צביעת המשטח עם שמן ייעודי. הוא חייב להתאים לסוג העץ. תדירות הטיפול תלויה רבות בסוג העץ ממנו הדק מורכב. דקים מעץ אורן הנחשב לחומר רך זקוקים לטיפול שנתי.

איפיאה, טיק או אירוקו הנחשבים לעצים קשיחים ומסיביים יותר זקוקים לטיפול אחת לחצי שנה. צריך לסייג ולומר, כי דק הנמצא בסביבה מוצלת ועם קרוי מלמעלה ייפגע פחות ממים ומקרני השמש ויש לקחת זאת בחשבון בעת תכנון תדירות הטיפול הנ"ל. בכל מקרה, רצוי לצבוע משטח קטן צדדי לצורך בדיקה ראשונית של התוצאות.

לדק מעץ נשקפת גם סכנת טרמיטים ומזיקים אחרים כאן מומלץ לעשות שימוש במינרלים טבעיים אותם מפזרים או ממיסים. באמצעות התמיסה הנוצרת צובעים את לוחות העץ.

טיפול עצמי או הזמנת שירות מומחים?

התקנת דק מעץ כרוכה בהוצאת כספים נכבדה ויש לעשות הכול כדי לשמור על מראהו והחיוניות שלו. אחת השאלות הנשאלות הינה אם כדאי לבצע טיפול באופן עצמאי או לקבל שירות ממומחה לתחום. בעל בית אשר רוצה לטפל בעצמו חייב להיות בעל יכולות טכניות מסוימות.

הוא חייב להיצמד להוראות אותן הוא מקבל או קורא באינטרנט – ורצוי ממקורות אמינים. טיפול עצמי חוסך, כמובן, כסף אבל גורם גם להנאה מהעבודה עצמה ומהתוצאות המושגות לאחר המאמץ. יחד עם זאת, רבים אינם יכולים מבחינה פיזית או טכנית לבצע טיפול מאתגר כזה ומומלץ להם לפנות לקבלת שירות מקצועי.

כאן עדיף לקבל שירותי טיפול בדקים מבעלי מקצוע אשר הינם בעלי ידע רב וניסיון עשיר בתחום. מומחה מכיר את כל סוגי הדקים ואת כל סוגי החומרים המוצלחים ביותר לטיפול. יש לדעת כי בשוק קיימים חומרים איכותיים למילוי חריצים, לצביעה – עם תכונות המונעות חדירת מים ולחות. בנוסף, חומרים המכילים נוגדי עובש ומזיקים.

הוא ישתמש אך ורק בחומרים תקניים ואיכותיים ובידו מכשור חשמלי ייעודי. למשל, מכונות לליטוש ושטיפת דק. הוא מוכשר לטיפולים אלו עקב מתן שירותים רב שנתיים ללקוחות מגוונים.

הוא אף יכול לבדוק את הדק ולתת חוות דעת מקצועית על מצבו ו/או על טיפולים הכרחיים נוספים. הזמנת שירות נעשית בצורה מסודרת ולאחר קביעת מועד המקובל על שני הצדדים. לא ניתן לבצע את הטיפול בימי גשם. לסיכום ניתן לומר כי שירותי מקצוען הינם מקיפים יותר.